Het nut van overstappen

Overstappen, een term die de laatste jaren nogal gepusht wordt. Iedere abonnementsvorm is per definitief opzegbaar en daardoor kan dus overgestapt worden. Vooral op het gebied van internet, energie en verzekeringen wordt tegenwoordig zwaar ingezet op overstappen. Waar internetabonnementen een tijdje geleden (voor 2009) alleen op bepaalde data opzegbaar waren, en anders werden de abonnementen stilzwijgend verlengd, kan een abonnement nu maandelijks worden opgezegd zodra de initiƫle contractperiode voorbij is. Dit houdt in dat providers harder moeten knokken om klanten te behouden. En dit doen ze van oudsher helemaal niet.

Overstappen zet de markt op scherp en zal tot lagere prijzen leiden. Daar ben ik van overtuigd. Maar kan de provider uit met klanten die maar een jaartje blijven hangen om vervolgens elders van een actietarief te profiteren? Natuurlijk stapt lang niet iedereen over maar er wordt tegenwoordig enorm aan klanten getrokken. De klant krijgt overal iets gratis bij en vrijwel overal gelden actietarieven. Zijn de inspanningen zinloos om de kruimels uit de markt te halen? Of stappen grote aantallen inmiddels over.

Uit een kleine rondvraag bij enkele grotere vergelijkingssites (zoals bijvoorbeeld verandervanprovider.nl) blijkt dat het aantal overstappers lang niet zo hoog ligt als je zou verwachten. Naar schatting stapt maar 10% jaarlijks over. Tel daarbij de verhuizers op maar het aantal mensen dat switcht van provider ligt niet denderend hoog. Kennelijk is prijs dan toch niet de doorslaggevende factor. Klanttevredenheid, daar draait het om.

De kabelaars kennen tegenwoordig tevreden klanten (en dat is wel eens anders geweest). Dit merken UPC en Ziggo dan ook direct. Het overstappercentage bij de kabel ligt lager dan bij DSL. Niet zo heel gek. DSL levert slechte snelheden tegen een hoge prijs. De klant zoekt een degelijke verbinding die weinig downtime kent. Prijs lijkt dan secundair te zijn geworden. Hoewel het verschil tussen hoog en laag wel gering moet zijn.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *