Beleggen in KPN

Hoewel het aandeel KPN de afgelopen jaren flink onderuit is gegaan, gaat SNS recht tegen de meeste beleggingsadviezen in. De bank denkt dat KPN onder gewaardeerd is en dat het aandeel moet stijgen. Iets wat we vaker gehoord hebben de afgelopen jaren… KPN scoort niet goed. Het bedrijf heeft te kampen met gigantische overhead en hoge investeringen in het vaste en mobiele netwerk. Maar bovenal, zoals we hier al vaker beschreven, het merk KPN lijkt identiteitsloos te zijn geworden. Momenteel staat het aandeel op 2,69 euro, in mei van 2013 noteerde het aandeel de laagste staan van onder de 1,40 euro. Ter vergelijking, in 2010 stond het aandeel boven de 12 euro.

SNS gaat ervan uit dat E-Plus (een dochterbedrijf van KPN) verkocht gaat worden en dat de investeringen afnemen. Winst dus. KPN behoort zelfs tot de favorieten om in te beleggen bij SNS. Ook bij Vermogensbeheerder Fundix merken ze meer interesse in het aandeel KPN. De huidige lage waardering en de groeiende dividenden maken het aandeel KPN koopwaardig, met koersdoel €3,50.

Overall wordt 2014 als een goed beursjaar gezien. Niet alleen SNS en Fundix maar vrijwel iedere bank zit de toekomst rooskleurig. De wereldeconomie heeft de groei weer te pakken en ook de EU economie trekt aan. Positief dus.

Maar nu terug naar KPN. De telecomreus kende relatief weinig ups de laatste jaren en juist veel downs. Het bedrijf moest saneren en zou bijna 25 procent van het personeel in vijf jaar tijd laten afvloeien.  Vast bellen nam af, sms’en verdwijnt, DSL internet legt het af tegen de kabel en glasvezel koste al miljarden zonder dat er zicht is op dominantie. KPN heeft flink in moeten leveren. Prijsvechters bieden dezelfde diensten aan tegen veel gunstigere tarieven en KPN lijkt te weinig te innoveren op de consumentenmarkt.

Maar ook hier zijn we toch positief gestemd tegenover het bedrijf KPN. KPN is oer-Nederlands, bezit alle infrastructuur en heeft meer kennis dan welke provider dan ook. Maar KPN moet zaken veranderen willen ze ooit weer de beurskoers van 10 euro door willen. Een paar suggesties;

1. Stop met het merk KPN. Alle dochter hebben stuk voor stuk meer identiteit dan KPN
2. DSL afwaarderen en glasvezel zsm tegen betere prijzen aanbieden. DSL zal komende jaren steeds meer aandeel verliezen. Klanten krijgen meer waarde bij de kabel
3. Focussen op 3 pakketten. Geen instap, standaard en premium meer. Maar 1 pakket voor DSL, glasvezel, simonly, etc, etc

Ook ik heb inmiddels KPN aandelen aangeschaft. Het blijft gokken…

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *