Kabel versus glasvezel, place your bets

De kans is groot dat de komende kabel- en glasvezelproviders gaan bepalen wat dé technologie van de toekomst wordt. Zowel ADSL als VDSL kunnen de hoge snelheden van kabel en glasvezel niet bijbenen. Soms wordt er nog wel snel (bijvoorbeeld 50 Mb/s) VDSL aangeboden, maar uit recent onderzoek blijkt dat tijdens piekuren vaak maar 67 procent van de beloofde snelheid wordt gehaald. Uiteindelijk zal de consument beslissen of kabel of glasvezel de meeste klanten zal gaan krijgen.

Het grote voordeel van kabel, is dat de infrastructuur al aanwezig is. De grootste kabelbedrijven, UPC en Ziggo, kunnen een groot deel van de Nederlandse consumenten bereiken. In het geval van glasvezel is dit lastiger. Er wordt op veel plaatsen gewerkt met een zogeheten vraagbundeling. Dit houdt in dat er eerst wordt geïnventariseerd of er wel genoeg mensen glasvezel willen voordat het in de grond wordt gelegd. Daardoor zijn er genoeg gemeentes waar wordt besloten om het nieuwe snelle netwerk niet aan te leggen. In de grote steden wordt er overigens vaak sowieso overgegaan tot het aanleggen van glasvezel.

Een voordeel dat glasvezel zou kunnen hebben is de prijs. Veel mensen vinden dat hun kabelmaatschappij te duur is, en dit oordeel kleeft dan ook aan de prijs van pakketten met internet erbij. Op dit moment zijn de meeste glasvezelabonnementen nóg duurder, maar dit zou in de toekomst wel eens kunnen veranderen. KPN probeert al via haar dochter Telfort om mensen iets goedkoper glasvezel aan te bieden dan de meeste providers.

Het glasvezel dat op dit moment wordt aangeboden zou nog een stuk sneller kunnen dan nu wordt aangeboden. In het algemeen wordt aangenomen dat een snelheid van 1 Gigabit per seconde realistisch is. Kabel kan die snelheid nog niet halen, maar er werd onlangs wel weer een nieuwe variant van Docsis aangekondigd, waardoor kabel ook 1 Gigabit kan gaan halen.

KPN heeft vol ingezet om mensen bewust te maken van de mogelijkheden van glasvezel, alhoewel kabel dus net zo snel kan. Met een grote reclamecampagne probeert de provider om Nederland warm te krijgen:

Het zal dus uiteindelijk een strijd gaan worden tussen UPC, Ziggo (alhoewel er ook geruchten opgaan dat deze partijen samengaan) en KPN. Op het gebied van technologie liggen kabel en glasvezel dicht bij elkaar. Misschien dat de service uiteindelijk bepalend gaat zijn, maar wellicht ook gewoon de reclame en marketing van de providers.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *